Det nyaste

6.8.2021
Individuellt anpassad, fortgående arbetsträning i vardagsmiljön Arbetsträning enligt IPS – modellen skiljer sig på många… Läs mera
2.7.2021
De första arbetsgivarkontakterna En IPS arbetstränare använder en stor del av sin tid till att… Läs mera
11.6.2021
De första månadersa som IPS arbetstränare Att arbeta som IPS-arbetstränare är mångsidigt och utmanande. Modellens… Läs mera
30.4.2021
HUS Psykiatrins och Nylands TE-byrås gemansamma IPS-projekt rivstartade i februari. De första arbetstränarna började i… Läs mera
Blogg

De första arbetsgivarkontakterna

En IPS arbetstränare använder en stor del av sin tid till att kontakta och stödja arbetsgivare. Målsättningen är att hitta lämpliga nya arbetsplatser och att stödja de arbetsgivare i vars verksamhet klienter fått jobb.

I enligthet med IPS kvalitetskriterier strävar arbetstränarna till att ha minst 6 arbetsgivarkontakter i veckan. Inernationell forskning visar att de arbetstränare som använder ca 60% av sin arbetstid till kontakt med arbetsgivare når de bästa sysselsättningsresultaten. För en ny arbetstränare är de första kontakterna med arbetsgivare både utmanande och spännande.

Sini Karhinen är utbildad artenom inom handledningsverksamhet och socionom. Hon klev in i projektet som arbetstränare efter att ha jobbat länge som arbetshandledare vid Kellokoski sjukhus. Sini beskriver sina första upplevelser av kontakten med arbetsgivare med orden ”… jag har överlevt de första staplande försöken.”

Sini berättar att de första telefonsamtalen med företagare kändes som en total knock-out.

”Jag hade finslipat min presentation och mina formuleringar i flera dagar. Då jag slutligen ringde, lyckades jag stamma fram mitt ärende med hjälp av texten jag skrivit. Reslutatet blev att båda företagen som jag ringde upp, trodde jag att var en telefonförsäljare. De ville inte höra mer och samtalen bröts. Efter de här upplevelserna var jag tvungen att hämta mig i några dagar. Slutligen besölt jag mig för att ringa nästa företag oavsett hur skrämmande det än kändes.”

Mötet med det lilla företag som Sini ringde vände sig oväntat till en positiv upplevelse.

Med dundrande hjärta presenterade jag mitt ärende på telefon till företagaren. Då jag tystnade hörde jag en djup suck i andra ändan av telefonen. Företagaren konstaterade att hen inte förstått något av det jag försökt säga. Jag upprepade mitt ärende och frågade ifall jag kunde komma på besök för att berätta mer om vårt projekt. Företagaren var väldigt tydlig med att hen knappast skulle ha något att erbjuda en person med psykisk ohälsa och frågade till och med ifall det alls var lönt att fortsätta samtalet. Slutligen lyckades jag ändå boka ett kort möte. Efteråt kändes det som om jag fått en fallseger i brottning”.

På den överenskomna tidpunkten tog företagaren, trots Sinis farhågor, varmt emot Sini. Hen visade sig både intresserad och nyfiken att höra mer om projektet och IPS-modellen. Sini och företagaren pratade länge om företaget, dess framtida planer, rekryteringsbehov och om att hitta lämpliga medarbetare. Företagaren berättade gärna om sin verksamhet och samtalet flöt på. Då den överenskomna tiden led mot sitt slut frågade företagaren ifall Sini var intresserad av att se området. ”Jag var verkligen intresserad av att se mer. Jag var helt förbluffad över att hen ville presentera sin verksamhet och sitt företag åt mig!”, berättar Sini.

Medan de vandrade runt på företagets område fick Sini höra om verksamhetens olika roller och uppgifter. Företagaren frågade då också om statliga rekryteringsstöd. Sini konstaterade att IPS-modellens syfte är att hitta riktiga anställningar med lön. Målet är att hitta arbetsgivre som har ett rekryteringsbehov, en öppen anställning som motsvarar det en arbetssökande person önskar hitta. Arbetstränaren söker alltså tillsammans med sina arbetssökande klientern anställningar och jobb som motsvarar den arbetssökandes önskemål, utbildning, arbetserfarenhet och intressen. Företagaren gillade detta och då mötet avslutades utbrast hen: Låt oss hålla kontakten! Det lönar sig alltid att ringa. Man vet ju aldrig om en uppgift skulle bli ledig!

I bloggserien ”Arbetstränanrens vardag” kan du följa med våra arbetstränares erfarenheter och upplevelser i sitt jobb.